Regisztráció

Minden ami üzemanyag vagy töltőállomás

Aktuális üzemanyagár információk, előrejelzések, benzinkutakkal kapcsolatos információk, elektromos töltőhelyek.


2021-10-24 | Hiánycikké válhat az Adblue

Az AdBlue alakítja át az ártalmas nitrogén-oxidot vízgőzzé és nitrogénné, így mérsékelve a dízelek károsanyag kibocsátását, enélkül ezek képtelenek teljesíteni a rájuk vonatkozó emissziós előírást. Ezt ugyanúgy tankolni kell, mint az üzemanyagot, és van egy külön tartálya. Ha kifogy, előbb utóbb az autó elektronikája letilt és a kocsi nem fog elindulni. Egy személyautó AdBlue tartálya körülbelül 13-19 liter, ami körülbelül 20 ezer kilométerre elég- olvasható a portálon.

A legnagyobb európai AdBlue-gyár, a Duslo Szlovákiában található, Vágsellyén, és ők is már csak kapacitásuk töredékén üzemeltek, miközben Európa többi AdBlue-előállítója vagy teljesen leállt, vagy hasonló, visszafogott termelésre állt át. A probléma hátterében a földgáz világpiaci árának drágulása áll, amely az Adblue-gyártás legfontosabb alapanyaga. Az elmúlt hónapban 70 százalékot drágult Európában a földgáz, ugyanis Oroszország a szokásosnál kevesebbet küldött.

Az AdBlue-hiány annyira fenyegető, hogy Szlovákiában az állam már közbelépett, Richard Sulík gazdasági miniszter jelezte, hogy az Állami Tartalékalap 500 ezer liter AdBlue-t fog felvásárolni, és exporttilalmat vezettek be.

A lakossági autózás helyett ez az árufuvarozóknak és a busztársaságoknak jelent súlyos problémát. Ha az AdBlue hiánycikk lesz, az ára drasztikusan emelkedni fog, ami minden termék árába be fog épülni, amelyet közúton szállítanak, ha pedig tényleg elfogy, leáll a teljes áruforgalom. 

Az AdBlue kifogyása miatt letiltó autókat szoftveresen egyébként meg lehet hekkelni, de ez törvénybe ütköző művelet, hiszen az autó környezetvédelmi besorolásával trükköznek ilyenkor, de lehet számítani, hogy leleményes vállalkozók ezzel próbálnak felszínen maradni.

Forrás: Napi.hu