Íme miért fognak még emelkedni a hazai üzemanyagárak
2021-01-22Gyűlnek a gomolyfelhők a hazai üzemanyag piac felett. Annak ellenére, hogy a kijárási korlátozások miatt stagnál, de inkább csökkenő tendenciát mutat az üzemanyag eladás, a benzin és a gázolaj átlagára súrolja a 400 forintot literenként. Ezt az árat – mondhatjuk úgy – egy új adó fogja emelni, nézzük meg ennek részleteit.
A 122/2015. (V.26) Kormány rendelet értelmében 2021. január 1-től bevezetésre került az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer (EKR). Ebben az energiakereskedőknek (az üzemanyag-forgalmazók mellett az áram és gázkereskedőkre is vonatkozik), az általuk értékesített energiamennyiség arányában meghatározott megtakarítást kell elérniük a végső felhasználóknál.
Az előírt megtakarítás mértéke 2024-ig nő, majd 2027-től csökken:
2021-ben 0,05%
2022-ben 0,1%
2023-ban 0,3%
2024 és 2027 között 0,5%
2028-ban 0,35%
2029-ben 0,15%
2030-ban 0,05%, mindig az előző év eladott üzemanyag mennyiségére számítva.
Az EKR az energiahatékonysági kvóták révén komolyan sújtja az üzemanyag-forgalmazókat és közvetve a felhasználókat is. Ezzel arra ösztönzik a cégeket, hogy energia hatékony beruházásokat valósítsanak meg.
Mi is az EKR? Magyarországnak teljesítenie kell az uniós energia megtakarítási célokat. Ezt – ha nem csökkenti a megtermelt/elfogyasztott javak mennyiségét, energiahatékonysági intézkedésekkel tudja kompenzálni. Ilyen beruházások megvalósításához a kormány biztosított ösztönzőket, pályázat formájában is. Ezen beruházások száma viszont kevésnek bizonyult, így létrejött az EKR. A rendszernek megfelelhetünk beruházások nélkül is, úgy hogy fizetünk. A kötelezettségi rendszernek való megfelelés megváltható 50 ezer forintért gigajoule-onként.
Mindenki a számokra kíváncsi, a nagy kérdés az, hogy ez a kötelezettség hogyan fogja emelni az energia – az üzemanyagok árát a mi esetünkben?
A G7 számításai szerint a földgáz árára lesz legnagyobb hatással a kötelezettségi rendszer, itt a csúcsévekben akár 10% extra költséget is jelenthet a földgáz esetében. Az üzemanyag és villamos energia esetén körülbelül 2,5%-ról beszélhetünk.
A hazai üzemanyagok esetében az üzemanyag-forgalmazók az alábbi extra kötelezettséggel számolhatnak:
Kötelezettség teljesítésének éve |
Év, ami a számítás alapját képezi |
Mértéke (eladott energia százalékban) |
Benzin/gázolaj árát növelő elméleti határ (Ft/liter) max nettó |
2021 |
2019 |
0,05% |
0,88 |
2022 |
2020 |
0,10% |
1,76 |
2023 |
2021 |
0,30% |
5,28 |
2024-2027 |
2022-25 |
0,50% |
8,81 |
2028 |
2026 |
0,35% |
6,16 |
2029 |
2027 |
0,15% |
2,64 |
2030 |
2028 |
0,05% |
0,88 |
Bizonyára azzal egyetértünk, hogy a szabályozás érthető kezdeményezésnek mondható, céljai helyesek.
Viszont van néhány aggályos pont a szabályozással:
A visszamenőleges jelleg miatt a tavaly és tavalyelőtti tevékenység után kell extra járulékot fizetni, vagyis a mai nap eladott üzemanyag mennyiség után 2023-ban kell majd komoly kötelezettséget fizetni.
Ezt a kötelezettséget úgy kapják a kereskedők, hogy közben van egy kiskereskedelmi különadó fizetési kötelezettség is, ami várhatóan a hosszabb ideig marad velünk, mint a koronavírus.
A piaci reakciók még nem látszódnak tisztán, a szereplők igyekeznek először megfelelni az adatszolgáltatási kötelezettségnek. 2021. január 31-ig kell lejelenteni a 2019-ben értékesített üzemanyag mennyiségét. A végrehajtási rendelet várhatóan 2021 februárjában jelenik meg, ekkor kapunk pontos képet a fizetendő összegről és a fizetési határidőkről is.
Forrás: g7.hu, net.jogtar.hu, ekr.mekh.hu
A holtankoljak.hu, Magyarország független, átfogó benzin-, gázolaj-, LPG-,
prémium üzemanyag ár-összehasonlító és töltőállomás kereső oldala.
A holtankoljak.hu 2007 óta működik.
Miért legyél Te is regisztrált tag?
- Rögzítheted az általad tapasztalt árakat, melyről azonnal tájékoztatjuk az üzemeltetőt
- Értékelheted a kutakat, a szolgáltatásaikat, az üzemanyag minőségét
- Írj tapasztalatot, véleményt a kutakról
- Összeállíthatod kedvenc töltőállomásaid listáját és belépéskor azonnal látod az aktuális áraikat
- Árváltozási hírlevél